6ο Θερινό Σχολείο
Τεχνητής Νοημοσύνης και Ρομποτικής στην Αi-ράτυρα
Το καλοκαίρι μπήκε για τα καλά και χωριό μας θα γεμίσει και πάλι με δημιουργικότητα και ενθουσιασμό μέσα από το θερινό σχολείο που ξεκίνησε πριν 6 χρόνια, με χαρακτήρα κυρίως εκπαιδευτικής ρομποτικής/STEM. Φέτος δίνεται έμφαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη που τόσο ραγδαία μπήκε στη ζωή μας.
Συνδιοργανώνεται από το Γυμνάσιο Εράτυρας και την Κοινότητα Εράτυρας υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και όλοι/ες συμμετέχουν εθελοντικά.
Το θερινό σχολείο μας, όχι μόνο έφερε την Τεχνολογία και τις Επιστήμες πιο κοντά στα παιδιά, αλλά έδειξε πως η άτυπη εκπαίδευση είναι εξίσου σημαντική με την τυπική: γιατί τα παιδιά συμμετέχουν με βιωματικό τρόπο στις διάφορες δραστηριότητες και μαθαίνουν μέσα από παιχνίδι, χωρίς το άγχος των σχολικών υποχρεώσεων.
Φέτος το θερινό σχολείο επεκτείνεται εκτός από τους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς με την υποστήριξη του ΑΠΘ, αλλά και σε όλο τον κόσμο με διάφορες δραστηριότητες και βιωματικά εργαστήρια.
Τα μαθήματα θα γίνονται στο Γυμνάσιο Εράτυρας και στην αίθουσα εκδηλώσεων.
Τυχόν αλλαγές στο πρόγραμμα θα δηλώνονται έγκαιρα εδώ.
Δηλώσεις συμμετοχής
- Σύνδεσμος για υποβολή συμμετοχής για εκπαιδευτικούς
- Σύνδεσμος για υποβολή συμμετοχής για τους μαθητές
- Σύνδεσμος για υποβολή συμμετοχής στο Μακραμέ Αγγειοπλαστική, Αναρρίχηση
Πληροφορίες:
Γιώργος Βάρκας : τηλέφωνο: 6974999655, email: gvarkas@yahoo.com
Πρόγραμμα από 27/7 έως 20/8
Αναλυτικά το πρόγραμμα και περισσότερα σχετικά
Κυριακή 27 Ιουλίου
9π.μ.-10π.μ. : Διάχυση προγράμματος Erasmus+ Γυμνασίου Εράτυρας
Στην αίθουσα εκδηλώσεων
Για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Παρουσίαση από τον Διευθυντή του Γυμνασίου Γιώργου Τσαλικίδη :
10π.μ.-2μ.μ. : “Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση”
Στην αίθουσα εκδηλώσεων
Για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Σεμινάριο/ εργαστήριο από τον καθηγητή ΑΠΘ Σταύρο Δημητριάδη που αφορά εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης γιατί ήδη η ΤΝ μπήκε στις ζωές των παιδιών και στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί έχουν να αντιμετωπίσουν τον τρόπο εισαγωγής της ΤΝ στην διδασκαλία.
Για το σενιμάριο «Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση» μπορείτε να δείτε περισσότερα εδώ:http://mlab.csd.auth.gr/sdemetri/eratyrasummerschool/ και να δηλώσετε συμμετοχή όσοι /ες ενδιαφέρεστε στον σύνδεσμο .
Δευτέρα 28 Ιουλίου : “Πως λειτουργούν τα νευρωνικά δίκτυα”
11π.μ.-1μ.μ., αίθουσα εκδηλώσεων
Σεμινάριο/εργαστήριο από την φοιτήτρια (και συντοπίτισσα) Βικτώρια Γαλανοπούλου για μαθητές Λυκείου και Φοιτητές:
Στο workshop αυτό θα παρουσιαστούν πρώτα με απλό και κατανοητό τρόπο πώς λειτουργούν τα νευρωνικά δίκτυα και πώς «μαθαίνουν» από δεδομένα, με παραδείγματα από την καθημερινότητά μας. Στη συνέχεια, με προγραμματισμό σε Python, μέσα από το Google Colab, όπου θα εκπαιδεύσουμε ένα απλό νευρωνικό δίκτυο να αναγνωρίζει χειρόγραφα ψηφία . Οι μαθητές θα δουν βήμα-βήμα πώς φορτώνουμε εικόνες, πώς το δίκτυο «βλέπει» και προβλέπει αριθμούς και θα έχουν την ευκαιρία να τρέξουν μόνοι τους τον κώδικα, να πειραματιστούν με παραμέτρους και να κατανοήσουν πώς η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται στην πράξη .
Δηλώσεις συμμετοχής: Υποβολή δήλωσης συμμετοχής
Τρίτη 29 και Τετάρτη 30 Ιουλίου : “Μακραμέ”
11π.μ-1μ.μ., αίθουσα εκδηλώσεων
Το “Μακραμέ” είναι μια αρχαία τεχνική (μορφή υφαντουργίας ) που χρησιμοποιεί κόμπους αντί για πλέξιμο ή ύφανση. Στο μακραμέ, κάθε κόμπος είναι ένα βήμα. Ένα μοτίβο φτιάχνεται σιγά-σιγά, με συγκεκριμένες κινήσεις που ακολουθούν μια σειρά. Αυτό ακριβώς κάνει κι ένας υπολογιστής: ακολουθεί βήμα-βήμα εντολές, για να πετύχει ένα αποτέλεσμα.
Πολύ παλιά, (αρχες 19ου αιώνα) πριν καν υπάρξουν υπολογιστές, ένας μηχανικός αργαλειός —του Ζακάρ— χρησιμοποιούσε καρτέλες με τρύπες για να “θυμάται” τα σχέδια που ύφαινε. Η Λαίδη Άντα Λάβλεϊς, η πρώτη που φαντάστηκε τι μπορούν να κάνουν οι υπολογιστές, είπε πως αυτός ο αργαλειός της θύμισε την Αναλυτική Μηχανή του Babbage, μια πρώιμη μορφή υπολογιστή. Εκείνη είδε πως, όπως το ύφασμα ακολουθεί σχέδιο, έτσι και τα δεδομένα μπορούν να ακολουθούν εντολές.
Στο εργαστήριό μας, τα παιδιά θα μάθουν να κάνουν μακραμέ —αλλά και κάτι παραπάνω: να σκέφτονται αλγοριθμικά. Να αναγνωρίζουν τα βήματα, να σχεδιάζουν τη σειρά τους και να δημιουργούν με λογική και φαντασία. Γιατί κάθε κόμπος, τελικά, είναι ένα μικρό βήμα αλγορίθμου που οδηγεί σε ένα υπέροχο σχέδιο
“Θα μπορούσαμε άνετα να πούμε ότι η αναλυτική Μηχανή(του Babbage) υφαίνει αλγεβρικά μοτίβα όπως ακριβώς ο αργαλειός του Ζακάρ υφαίνει φύλλα και λουλούδια.”
Ada Byron Lovelace, (κόρη του Λόρδου Βύρωνα και πρώτη προγραμματίστρια)
Από την εκπαιδευτικό Στέλλα Τσιάρα.
Πέμπτη 31 Ιουλίου : ” Tinkering” ή αλλιώς “Μαστορεύω και μαθαίνω”
11π.μ.-1μ.μ., Γυμνάσιο
Για παιδιά 7-12 ετών. Τα παιδιά επιστρατεύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και δουλεύουν παρέα για ένα κοινό σκοπό, εξερευνώντας υλικά, εργαλεία και μεθόδους και αναπτύσσοντας δεξιότητες που δημιουργούν πραγματικές συνδέσεις με την επιστήμη, την τεχνολογία και τη μηχανική. Φέτος θα κατασκευάσουμε με απλά υλικά μουτζουρομηχανές!
Από την εκπαιδευτικό Εύη Πάτκου
Δευτέρα 4 Αυγούστου: Δημιουργικές δραστηριότητες με Τεχνητή νοημοσύνη με Teachable Machine και Microbit
11π.μ.-1μ.μ., Γυμνάσιο
Για μαθητές Δημοτικού -Γυμνασίου
Θα εκπαιδεύσουμε έναν υπολογιστή ώστε να αναγνωρίζει εικόνες/ ήχους /πόζες.
Θα μάθουμε πώς η κάμερα “διαβάζει” τις πόζες μας και, ανάλογα με την κίνηση, ένα micro:bit εκτελεί εντολές. Ένα παιχνίδι με τεχνητή νοημοσύνη, αισθητήρες και… δημιουργική σκέψη!
Από τους εκπαιδευτικούς : Τσαλικίδη Γιώργο και Εύη Πάτκου
Τρίτη 5 Αυγούστου: “Εκπαίδευση νευρωνικού δικτύου-Μηχανική Μάθηση: Αναγνώριση και ταξινόμηση εικόνων με το machinelearningforkids”
11π.μ.-1μ.μ., Γυμνάσιο
Για μαθητές Δημοτικού -Γυμνασίου
Σε αυτή την δραστηριότητα θα μάθουμε θα πως να εκπαιδεύουμε τον υπολογιστή να ταξινομεί δύο ομάδες αντικειμένων: αυτοκίνητα και φλυτζάνια ή γάτες και σκύλους
- Η βασική ιδέα είναι να κατανοήσουμε τη διαδικασία εκπαίδευσης ενός νευρωνικού δικτύου, το οποίο διδάσκεται μέσα από δεδομένα, έτσι ώστε να μάθει να αναγνωρίζει μοτίβα και να παίρνει σωστές αποφάσεις.
- Σε αυτή τη διαδικασία, θα εκπαιδεύσουμε το νευρωνικό δίκτυο παρέχοντας του εικόνες με γάτες και εικόνες με σκύλους , έτσι ώστε, μέσω αυτών των δεδομένων, το δίκτυο να μάθει να αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν κάθε κατηγορία.
- Μετά την εκπαίδευση, το δίκτυο θα είναι σε θέση να αναγνωρίζει νέες εικόνες και να τις κατηγοριοποιεί σωστά ως γάτες ή σκύλους
- Θα αναπτύξουμε έναν αλγόριθμο ταξινόμησης μέσω προγραμματισμού.
- Θα χρησιμιμοποιήσουμε ένα προεκπαιδευμένο μοντέλο μέσω του machinelearnigforkids στο γνωστό περιβάλλον του Scratch για την ταξινόμηση των δύο αντικειμένων
Aπό τους εκπαιδευτικούς Εύη Πάτκου και Γιώργο Τσαλικίδη
Τετάρτη 6 Αυγούστου: “Χορεύοντας με την Τεχνητή Νοημοσύνη”
11π.μ.-1μ.μ., Γυμνάσιο
Για μαθητές Δημοτικού -Γυμνασίου
Θα σχεδιάσουμε διαδραστικά συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης
Οι μαθητές δημιουργούν ένα διαδραστικό avatar που ανταποκρίνεται σε κινήσεις του σώματος σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης στο Scratch. Μαθαίνουν πώς λειτουργεί η αναγνώριση στάσεων με κάμερα, πειραματίζονται με animations και εκφράζονται δημιουργικά μέσα από τη σύνδεση σώματος–τεχνολογίας.
Από τους Γιώργο Τσαλικίδη και Εύη Πάτκου
Πέμπτη 7 Αυγούστου: ASTRO-PI
11π.μ.-1μ.μ., Γυμνάσιο
Θέλεις να στείλεις τον δικό σου κώδικα στο… Διάστημα;
Με το Astro Pi Zero, τα παιδιά γνωρίζουν την εκπληκτική συσκευή Raspberry Pi που βρίσκεται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS)!
Μαθαίνουμε:
🛰️ πώς λειτουργεί το Astro Pi
💻 πώς γράφουμε απλό κώδικα σε Python
🌍 πώς συλλέγονται δεδομένα από το διάστημα
📡 και πώς μπορούμε να συμμετέχουμε σε πραγματικά διαστημικά πειράματα!
Ένα βιωματικό εργαστήριο για παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου, όπου η επιστήμη, η τεχνολογία και η φαντασία απογειώνονται!
Δευτέρα 11 Αυγούστου: “Η Κβαντική με απλά λόγια. Ανακαλύπτοντας τον αόρατο κόσμο”
11π.μ.-1μ.μ.
Φως: Κύμα ή σωματίδιο; Η απόλυτη τρέλα: Σωματίδιο και κύμα σε ένα. Εξίσωση του Σρέντιγκερ. Αρχή της αβεβαιότητας. Παίζει ο Θεός ζάρια; Αλλόκοτη δράση από απόσταση. Η κβαντομηχανική και η ανάδυση της ζωής στο σύμπαν. Το άπειρα μικρό και το άπειρα μεγάλο. Κουάρκ και λεπτόνια, τα άτομα του σήμερα. Σκοτεινή ύλη, σκοτεινή ενέργεια. Μαύρες τρύπες: τα ιερά τέρατα. Κβαντική βαρύτητα και χορδές; Υπάρχει τέλος στη θεμελιώδη επιστήμη ή το ταξίδι συνεχίζεται για πάντα;
Αυτά και άλλα πολλά από τον Παύλο Λάσκο Πάτκο (Φυσικός , Υπ. Διδάκτορας)
Τρίτη 12 και Τετάρτη 13 Αγούστου: “Πειράματα Φυσικής με απλά υλικά”
11π.μ. – 1μ.μ. Γυμνάσιο
Τι περιέχει ο αέρας που αναπνέουμε, γιατί το οξυγόνο είναι απαραίτητο για τις καύσεις, τι είναι το σιφόνι, μπορώ να μεταφέρω νερό σε τρύπιο μπουκάλι; πώς δημιουργείται το ουράνιο τόξο, γιατί ο ουρανός είναι γαλάζιος και γίνεται πορφυρός κατά την δύση του Ηλίου, γιατί είναι επικίνδυνο το βραχυκύκλωμα, ποιά υλικά είναι καλοί και κακοί αγωγοί του ηλεκτρικού ρεύματος, Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα που μας απασχολούν από μικρή ηλικία μπορούν να απαντηθούν με απλό τρόπο, παίζοντας μέσα στην κουζίνα μας, αλλά και μέσα στην σχολική τάξη! Η φυσική είναι για όλους και είναι απολαυστική! Μπορεί να είναι “δύσκολη” αλλά βαρετή ποτέ!
Σειρά πειραμάτων για παιδιά με απλά υλικά. Ένα ταξίδι εξερεύνησης στον υπέροχο κόσμο της φυσικής, με αφετηρία την καθημερινή ζωή και τις υπέροχες εκπλήξεις που κρύβει για εκείνον που πειραματίζεται με τους νόμους της Φύσης!
Για μαθητές Δημοτικού- Γυμνασίου
Από την Εύη Πάτκου
Δευτέρα 18 Αυγούστου “Δενδρο-αναρρίχηση”
10π.μ.-1μ.μ.
Μια νέα δραστηριότητα προστίθεται από φέτος για τους μικρούς μας φίλους. Ελάτε να δοκιμάσετε να σκαρφαλώσετε σε δέντρο με ασφάλεια. Η δραστηριότητα απευθύνεται σε παιδιά άνω των 5 ετών αλλά και σε όσους μπορούν.
Από την Νικολέτα Μάρτου, Προπονήτρια αναρρίχησης
Τετάρτη 20 Αυγούστου : Βιωματικό εργαστήριο αγγειοπλαστικής
10 π.μ.- 1μ.μ. αίθουσα εκδηλώσεων
Για όλους
Το workshop κεραμικής συνδυάζει τη δημιουργικότητα και την επαφή με το φυσικό περιβάλλον. Στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την ευκαρία να μάθουν τις βασικές τεχνικές της κεραμικής και να δημιουργήσουν τα δικά τους μοναδικά κεραμικά αντικείμενα, χρησιμοποιώντας υλικά που συλλέγονται από τη φύση.
Από την Σταυρούλα Στάμκου, απόφοιτη του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών και την Ρένα Γουμπερίτση Εικαστικός.